Päivään mahtui lasten
leffatilaisuuden ja perhekyläilyn lisäksi muun muassa klo 6.30 aloitettu
flaijereiden jako asemalla, erittäin antoisa keskustelu Keravan opettajakunnan tieto-
ja viestintäteknologisesta osaamisesta ja koulutuksesta, sekä iltatilaisuus kaupunkirakentamisen
ja –tapahtumien kehittämisestä.
Lounaskeskustelu
KUUMA-kuntien tieto- ja viestintätekniikka opetuksen ja oppimisen tukena -kehittämishankkeen
kuntakoordinaattorina Keravalla toimivan Mikko Sivusen kanssa oli lyömätön.
Aika toki loppui auttamattomasti kesken, sillä keskustelu versosi niin
vaihtoehtoisen ja heikkojen oppilaiden opetuksen kuin syvempien pedagogisten
tavoitteiden välillä. Mikä on tulevaisuuden arjen taitojen tarve ja mihin
opettajat ovat valmiita panostamaan tai omaa ainettaan ”uhraamaan”? Tarpeellista,
keskitettyä ja ajantasaista koulutusta on, mutta suostuuko koulujohto maksamaan
sijaiskulut? Ja jos rahaa sijaisiin ei liikene, jääkö koulutusta kaipaava
opettaja mieluummin kouluun hoitamaan
perustehtävää? Nyt on isot asiat kyseessä, sillä museoina kouluja ei saisi enää
pitää.
Vaalien alla muistetaan
ensisijaisesti pieniä ja apua tarvitsevia, mutta en halua kenenkään unohtavan
sitä faktaa, että meidän(kin) maamme tarvitsee hyvinvoinnin turvaamiseksi myös
erilaisia ja laadukkaita osaajia. Opettajien koulutus ja kuntien panostus
asiaan tulee olla koko koulutuspolun halkoma kokonaisuus. Edistyminen ei saa
jäädä pelkästään harvojen ja itse asiaan vihkiytyneiden upeiksi projekteiksi,
eikä toisaalta tieto- ja viestintäteknologian itsearvottamiseksi, vaan on
elettävä ajassa. Jopa mieluummin vähän edellä sitä.
Kuuma TVT -hankkeen yksi hienoimpia puolia on se, että koulutusta on saatavana kohdennettuna myös kouluille, jolloin sijaisia ei välttämättä tarvita.
VastaaPoistaKuumaTVT -hankkeen alueelliset kouluttajat auttavat varmasti mielellään. Uskoisin, että Mikko osaa kyllä tästä kertoa. Jos ei osaa, ota yhteyttä hankekoordinaattori Terhi Nissiseen.
Mahtavaa Esa, kiitos vastauksesta. Kuuma TVT -hanke on kerrassaan hieno juttu. En itse ole ns. virallisesti mukana, koska työpaikkani on pääasiassa Helsingissä, mutta seuraan asiaa niin kehittäjäopettajan kuin tulevien koululaisten vanhemmankin näkökulmasta muun muassa kuntapolitiikan saralla.
VastaaPoistaJuteltiin Mikon kanssa varsin vuolaasti asiasta, niin ettei aina saavutettu puheenversoissa lopputulosta, mutta pääsin paremmin jyvälle Kuuma-alueen kokonaistilanteesta. Olen itse kovin vapaasti innostuva ja kehnoja perinteitä ravisteleva opettaja, sillä koen sen ehdottoman tarpeelliseksi nykypedagogiikan kehittämisessä opetettavasta aineesta riippumatta.
Olkoon seutu mikä tahansa, toivon sydämestäni, että eri kuntien hankkeet voisivat Kuuma TVT:n kaltaisesti oikeasti tarjota kohdennettua koulutusta opettajille, ja pedagogisena tavoitteena olisivat aina oppilaiden ja opiskelijoiden mahdolliset tulevaisuudessa tarvittavat taidot. Lukiossa olisi esimerkiksi tarjottava tiukkaa tvt-pohjaista monimuoto-opiskelua motivoituneille tai lahjakkaille sekä tvt-pohjaisia tehtäviä ja tukitoimia heikommille. Kaikessahan on kysymys vielä kovin uudesta mahdollisuuksien kirjosta. Kiitos sinullekin Esa aivan mahtavasta panoksesta tällä saralla.
Ei kiittämistä. Olen omassa blogissani kirjoittanut aiheesta melko usein. Blogini löydät osoitteesta:
VastaaPoistahttp://kouluajakasvatusta.blogspot.fi/